İzledim: Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı

Yaklaşık okuma süresi: 2 dk. Tiyatro Adam tarafından sahneye konulan Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı oyunundan, oyunun oyuncularından Aşkın Şenol’un Müstahak gazetesine verdiği röportaj sayesinde haberdar olmuştum. Festival programı da açıklanınca İstibdat Kumpanyası ile ilk gözüme çarpan oyunlardan oldu. Bertolt Brecht’in kaleme aldığı oyunda Arturo Ui isminde bir mafyanın şehrin belediye başkanı ile işbirliği yaparak karnıbahar yetiştiriciliği yapan insanlar üzerinde kurduğu baskı ve üstünlük üzerinden Hitler’in Almanya’da adım adım iktidara çıkması konu alarak ele alınmış.

Oyun öncesinde, oyuncuların oyun boyunca birçok defa kostüm değiştirecekWlerinden dolayı yaka mikrofonu kullanmayıp, sahneye yerleştirilen mikrofonlardan ses alınacağına dair bir açıklama yapılınca ister istemez salonun oldukça arkalarında olmamızdan dolayı bir tereddüt yaşadım. Daha önce birkaç oyunda, oyuncuların mikrofonları bozulmuş, oyun esnasından müdahale edilemediğinden dolayı çıplak ses ile devam etmişlerdi oyuna. Bu da oturulan alanın sahneye uzaklığı ile doğru orantılı şekilde insanın keyfini kaçıran bir durum. Ama neyse ki oyun boyunca herhangi bir sorun yaşanmadı ses ile ilgili.

Oyunun özellikle ilk perdesinde karakterleri anlamaya çalışırken biraz zorlandım. Aynı karakteri farklı sahnelerde farklı oyuncuların oynadığını anlamam uzunca bir zamanımı aldı benim. Sahnede oynananları, Hitler ve dönemin Almanya’sı ile ufak ufak bağdaştırmaya başladıkça oyun daha keyifli bir hale geldi. Oyunun sahne geçişlerinde yüzeysel olarak bakıldığı zaman oyunun konusu ile alakasız, biraz dikkat verilerek bakıldığında ise oyun ile birebir olarak örtüşen Hitler’in iktidara tırmanması hakkında kısa kısa tarihi bilgiler verildi. Yine oyun geçişlerinde akapella şeklinde söylenen şarkıları çok beğendim. Oyunda dijital müzik çok az kullanılıyor. Sahne geçişlerinde, kostüm değişimlerinde oyuncular bir yandan rollerine devam ederken bir yandan da oyun müziklerini yaptılar.

Genco Erkal ve Tülay Günal’ın oynadığı Ben Bertolt Brecht oyununu izlemeyi çok istiyordum ilk Brecht oyunum olarak. Ama o oyunun çok az sahnelenmesinden dolayı denk getirip, izleyemedim. Yine de fena bir başlangıç yaptığımı düşünmüyorum. Benim gibi özellikle ilk defa Bertolt Brecht oyunu izleyeceklere ısrarla önerebilirim. Ki bunun dışında kalanlar muhtemelen daha önce izlemişler veya izlemek üzere plan yapmışlardır. Fikir vermesi açısından oyun hakkında birkaç video ile bu günlüğün tırmanışına son veriyorum.

OYUN KÜNYESİ
Yazan : Bertolt Brecht
Çeviren : Yücel Erten
Yöneten : Ümit Aydoğdu
Sahne Tasarımı : Barış Dinçel
Müzik : Oktay Köseoğlu
Işık Tasarımı : Yüksel Aymaz
Oynayanlar : Aşkın Şenol, Ayça Koyunoğlu, Berk Yaygın, Çetin Kaya, Deniz Özmen, Fatih Koyunoğlu, Gökhan Azlağ, Neslihan Arslan