İzledim: Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince Ama Şimdi İyi

Yaklaşık okuma süresi: 3 dk.

Oyun Atölyesi sezonu Talimhane Tiyatrosu‘nun Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince Ama Şimdi İyi oyunu ile kapattı. Benim için de sezonun son oyunlarından birisi oldu. Açıkçası oyuna duyduğum merakın en büyük nedenlerinden birisi Esra Bezen Bilgin‘i sahnede izlemekti. Kendisini daha önce Ozan Açıktan’ın Silsile filminde daha sonra da Senem Tüzen’in Ana Yurdu filminde izledim. İki filmde de oyunculuğu ile kendisine hayran bırakan bir performansı vardı. Bir de baş rollerini İpek Türktan Kaynak ile paylaştıkları 2013 yapımı, Kusursuzlar isimli bir film varmış. O filmle ilgili internette okuduklarım ve ikilinin katıldığı söyleşilerde bahsettikleri fazlasıyla meraklanmama yetti. En kısa zamanda onu da izlemek istiyorum.

Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince Ama Şimdi İyi, 2010 yılında prömiyer yapmış bir oyun. Çok beğenerek çıktığım oyunlardan sonra nasıl daha önce haberdar olmadım, neden daha önce izlemedim diye düşünmeden edemiyorum ve kendimi o anın içinde olduğum için şanslı hissediyorum. Bu his ilk defa okuduğum yazarlarda ve ilk defa dinlediğim müzisyenlerde de aynı şekilde tezahür ediyor. Sanırım bunun bir sonunun olmaması, hayatın günlük rutininde insanı heyecanlandıran yegane şeylerden biri. Ne kadar okursak okuyalım, izlersek izleyelim henüz haberdar olmadıklarımız her zaman sayıca daha fazla olacak haberdar olduklarımızdan. Biz bir kitap okurken onlarcası o esnada yazılmaya, bir film izlerken onlarcası çekilmeye çalışıyor olacak. Mutlu olabilmek için ne kadar haberdar olabilirsek o kadar iyi.

Oyunda Ukrayna’dan bir akrabasının yanına, Türkiye’ye gelen Dijana‘nın hikayesi anlatılıyor. Dijana, Türkiye’ye geldiği henüz ilk günlerde başına gelen talihsiz olaylardan sonra insan tacirlerinin eline düşen bir kadın. Pasaportuna el konulup, geri alabilmesi için borçlandırılıyor. Borcunu ödeyebilmesi için ise fuhuş yapmak zorunda bırakılıyor. Hikaye burada kadar hepimizin tanıdığı, bildiği birine ait hissi veriyor. Dijana’yı fuhuşa zorlayan ile arasındaki bağ oyunun seyrini değiştiriyor. Aslında en başından beri bu fuhuş düzeninin içerisinde olan Dijana, sıranın bir gün kendisine geleceğini tahmin etmeden türlü hayallerle geldiği İstanbul’da, kızı doğduktan sonra beraber yaşayacaklarını hayal etmeye devam ediyor.

Dijana rolünü canlandıran Esra Bezen Bilgin’e Güliz Gençoğlu eşlik ediyor. Yine Dijana ile benzer bir kaderi paylaşan bir kadın olarak. Oyunun büyük bir bölümü Esra Bezen Bilgin’in tek kişilik bir performansı atmosferinde devam ediyor. Fakat Güliz Gençoğlu oyuna öyle güzel bir anda dahil oluyor ki izleyiciler olarak bizim kafamızdaki tüm boşlukları doldurmamızı sağlıyor. Bizi Dijana’nın hikayesinin tümüne ortak ediyor.

Yeni kuşak İngiliz kadın oyun yazarlarından Lucy Kirkwood‘un kaleme aldığı oyunun orijinal ismi It Felt Empty When The Heart Went At First But It Is Alright Now. Oyun 2008 yılında Londra’daki Arcola Theatre’da prömiyer yapmış. Oyunun iki kişilik olması orijinal metinden dolayı mı yoksa oyunun uyarlamasından doğan bir seçim mi olduğuna dair bir bilgi edinemedim. Tek kişilik de sahnelenebilecek bir oyunun bu şekilde ele alınması gerçekten seyir açısından çok doyurucu bir seçim.

Son olarak oyunun sahne geçişlerinde çalan müziği zor da olsa bulduk. Eurovision 2004 birincisi Ruslana’nın 2005 yılında çıkardığı Wild Dances albümündeki Accordion Intro’suymuş.


Oyun Atölyesi’nde Haluk Bilginer ile Esra Bezen Bilgin’in rollerini paylaştığı Pencere oyunu bu sezon sahnelenmeye başlandı. Yeni sezon için o oyunu ertelemeden izlemek de bu günlükteki kendime notum olsun.

OYUN KÜNYESİ
Yazan: Lucy Kirkwood
Uyarlayan: Seçil Honeywill
Yöneten: Mehmet Ergen
Oyuncular: Esra Bezen Bilgin, Güliz Gençoğlu