İzledim: Sessizlik

Yaklaşık okuma süresi: 3 dk.

Oyunu Üsküdar Tekel Sahnesi’de izledim. Devlet Tiyatroları’nda bu dönem Profesyonel ve Cimri gibi oyunlar ile birlikte Sessizlik oyunu da çok fazla ilgi gördüğünden bilet bulmak zor oluyor. Oyun biletini bu yüzden iki hafta öncesinden alıp, oyun gününü beklemeye başladım.

Oyuna gitmeden önce oyun hakkında internetten az da olsa bir araştırma yapmaya çalışıyorum. Yine araştırırken Sessizlik oyununun Devlet Tiyatroları’nın bol ödüllü oyunlarından biri olduğunu gördüm. Oyun, 17. Afife Tiyatro Ödülleri’nde 7  kategoride aday gösterilmiş ve bunlardan “Yılın En Başarılı Prodüksiyonu”, “Yılın En Başarılı Yönetmeni” ve “Yılın En Başarılı Yardımcı Erkek Oyuncusu” kategorilerinde ödül almış.

Oyuna gelecek olursam, oyunun ilk 10 – 15 dakikası açıkçası oyunu çok fazla anlayamadım. 15. dakikadan sonra karakterlerin birbirleriyle olan bağlantılarını kafamda oturtabildim yavaş yavaş. Moira Buffini isimli bir İngiliz kadın yazarın yazdığı oyunda konu olarak ülkesinden sürgün edilen bir prensesin farklı bir ülkede hiç tanımadığı bir lord ile zorla evlendirilmesi ele alınıyor. Ama yalnızca bu şekilde oyunu özetlemek biraz haksızlık olur. Oyunda bu evliliğe prensesi zorlayan kralın daha sonra prenses ile evlenmek istemesi, çocuk yaştaki lordun doğru bildiği yanlışları ile oyun giderek karmaşıklaşıyor. Kısaca özetleyecek olursam, oyunda hayatlarının seyri birbirine bağlı olan iki kadının yollarının beklenmedik bir şekilde kesişmesi ve sonrasında hayatlarını istedikleri gibi devam ettirmek için yaşadıkları yansıtılıyor.

Oyun fotoğraflarına bakınca bende de olduğu gibi çoğu kişide günümüz dilinden uzak, anlaşılması zor diyalogların olduğu sahneler canlanıyordur. Fakat aksine oyunda kullanılan dilde fazlaca argo ve küfür var. Bu yüzden oyun +16 yaş sınırı var. Oyunda benim en çok beğendiğim karakter ise papaz rolündeki Süleyman Atanısev oldu. Konusu itibari ile zaman zaman didaktik olmaya gidebilecek oyunu papaz karakteri sıkıcı bir havadan çıkarıyor. Son olarak da oyunun dekoru konusunda birkaç şey söyleyebilirim. Sahne geçişlerinde daha önce izlediğim oyunlarda pek rastlamadığım bir şekilde o anlar izleyiciye gösterilmek için hazırlanmış. Oyunun temposu en düşük zamanları olmasına rağmen, sahne geçişleri en az oyun içindeki sahneler kadar reaksiyon aldı. Oyunun en iyi prodüksiyon dalında ödül aldığını da tekrar hatırlatmış olayım.

Oyun şu sıralar Üsküdar Tekel Sahnesi’nde oynanmaya devam ediyor.