İzledim: Vahşi Batı

Yaklaşık okuma süresi: 3 dakika İstanbul Şehir Tiyatroları‘nın yeni sahnelemeye başladığı oyunlardan biri Vahşi Batı. Dün akşam ikinci temsilini Kadıköy Haldun Taner Sahnesi‘nde izleme şansı buldum. Kurumun son zamanlarda izlediğim oyunlarından bir sebeple memnun ayrılmıyorum. Bu memnuniyetsizlik, öncesiyle ve sonrasıyla birlikte oyunlara ayırdığım vakitleri sorgulamaya kadar itti beni. Repertuvar değişene, yeni oyunlarla çeşitlenene kadar kendime yaptığım aylık seyir programlarında çok daha az yer vermeye karar verdim İstanbul Şehir Tiyatroları oyunlarına. Fakat umutsuzca incelediğim mart ayı programında gördüğüm Vahşi Batı, oyuncu kadrosundan dolayı izlemeyi reddedemediğim bir oyun oldu. Vahşi Batı, Amerikan yazar Sam Shepard‘ın bir oyunu. Yıldırım Türker çevirisiyle sahneleniyor. Oyunun yönetmeni Ergun Üğlü. Oyuncu kadrosunda […]

Devamı  


İzledim: Meçhul Paşa

Yaklaşık okuma süresi: 3 dakika Tiyatroadam‘ın Meçhul Paşa oyununu, en son geçtiğimiz haziran ayında Bir Baba Hamlet oyununu izlemek için gittiğim Baba Sahne‘de izledim. Tiyatroadam’ın bu sezon sahnelemeye başladığı bir oyun Meçhul Paşa. Yanılmıyorsam ilk temsilini de yine Baba Sahne’de yapmıştı. Markopaşa, 1940’lı yılların ortalarından sonra dönemin mizah yayınlarına şekil veren bir gazete. Sabahattin Ali, Aziz Nesin, Rıfat Ilgaz, Mustafa Uykusuz gibi isimleri bünyesinde barındırıyor. Muhalif duruşu ve üslübu nedeniyle yayımlandığı dönemde başına gelen musibetlerin ardı arkası kesilmiyor gazetenin. Yasaklamalar, toplatmalar, yazar ve çizerlerine açılan davalarla anılıyor ismi. Yayın hayatına devam edebilmek yasaklandıkça ismi değiştiriliyor. Malum Paşa, Merhum Paşa gibi isimlerle yayımlanıyor bu süreçte. Tiyatroadam, […]

Devamı  


İzledim: Bir Baba Hamlet

Yaklaşık okuma süresi: 3 dakika Benim için bu sezonun son oyunlarından olan Bir Baba Hamlet‘i Baba Sahne‘de izledim. Baba Sahne’nin ilk oyunu Aşk Ölsün’ü geçtiğimiz sene annemle birlikte izlemiştim. O günden bu güne kadar Baba Sahne’de birçok konuk ekibin yapımlarını izlememe rağmen Bir Baba Hamlet’i epey bir zaman ertelemek zorunda kaldım. Oyunu çağdaş Alman yazar Sebastian Seidel yazmış ve Yücel Erten çevirisiyle Türkçeye kazandırılmış. İsmine İntiharın Genel Provası‘ndan aşina olduğum Emrah Eren yönetmenliğini üstlenmiş. Rollerini Şevket Çoruh ve Murat Akkoyunlu paylaşıyor. Yine sonda söyleyeceğimi en başta söyleyeyim. Bir Baba Hamlet oyunu benim için büyük bir hayal kırıklığı oldu. Bunun ne oyunun oyuncuları ne de yönetmeniyle bir ilgisi […]

Devamı  


İzledim: Aşiyan

Yaklaşık okuma süresi: 3 dakika Ezop Sahne‘nin Aşiyan oyununu önceki hafta Baba Sahne‘de izledim. Geçtiğimiz sezon izlemeye niyetlendiğim bir oyundu. Hatta sezonun son aylarında Oyun Atölyesi’ndeki bir temsiline bilet de almış olmama rağmen gidememiştim. Baba Sahne programında görünce bu defa kaçırmak istemedim. Aşiyan, Bihter Dinçel‘in tek kişilik bir performansı. Aynı zamanda oyunun yazarı da kendisi. Bilhassa tek kişilik oyunlarda oyunu yazan ve oynayan aynı kişi olduğunda anlatılmak istenen hikâyenin izleyicinin zihninde en ufak bir boşluğa mahal vermeyecek şekilde aktarılabildiği kanaatindeyim. Nitekim Aşiyan’da da öyle oldu. Oyunun yönetmeni Cem Emüler ile Bihter Dinçel bu anlamda çok sahici bir oyun sahneye koymuşlar. Bihter Dinçel genç bir kadının bir […]

Devamı  


İzledim: İntiharın Genel Provası

Yaklaşık okuma süresi: 4 dakika Maltepe Belediyesi, iki senedir Dünya Tiyatro Günü haftasında bir hafta süren ufak bir festival düzenliyor. Türkan Saylan Kültür Merkezi internet sitesi ve gişesinden dağıtılan davetiyelerle izleyiciler bu oyunlara katılım sağlayabiliyorlar. Geçtiğimiz sene ilk defa katıldığım festivalde Hayal Perdesi’nin Üç Kız Kardeş ve Tiyatro Evi’nin Ayrılık oyunlarını izlemiştim. Bu sene oyun programı açıklanınca ben de duyurarak hemen gözüme birkaç oyun kestirmiştim. Fakat yoğun izleyici katılımından dolayı izlemek istediğim yalnızca bir oyuna davetiye bulabildim. Tiyatroadam‘ın İntiharın Genel Provası oyununu 27 Mart Dünya Tiyatro Günü akşamı Türkan Saylan Kültür Merkezi Kardelen 1 salonunda izledim. Sırp yazar Duşan Kovaçevic‘in kaleme aldığı oyunu Emrah Eren yönetmiş. Duşan Kovaçevic […]

Devamı  


İzledim: Şahane Züğürtler

Yaklaşık okuma süresi: 3 dakika İstanbul Şehir Tiyatroları‘nın Şahane Züğürtler oyununu dün akşam Kadıköy Haldun Taner Sahnesi‘nde izledim. Geçtiğimiz sene bu zamanlar ilk temsilini yapan bir oyunmuş, ben henüz izleme fırsatı bulabildim. Oyun, Rus Devrimi‘nden sonra Çar’a ait servetle batı ülkelerine kaçan ailelerden Ouratieff çiftinin hikâyesini konu alıyor. Çift ellerindeki yüklü miktardaki serveti muhafaza etmek ve ülkelerinde sular durulduktan sonra dönüp Çar’a teslim etmek üzere bir bankaya yatırıyor. Bu süreçte yabancısı oldukları ülkede Çar’a ait olan servetin tek kuruşuna dahi dokunmadan kendi imkânlarıyla yaşamaya çalışıyorlar. Ülkelerinde oldukça yüksek mevkilerde, varlık içerisinde bir hayat süren çift köhne bir otel odasında kalıyor. Fakat zamanla ellerindeki paraları tükeniyor. Satacak eşyaları […]

Devamı  


İzledim: Hansel ve Gretel’in Öteki Hikayesi

Yaklaşık okuma süresi: 3 dakika En yoğun olarak 2014 senesinde oyun izlediğim Oyun Atölyesi‘ne bu sezon ilk defa sezonun son ayında gitme fırsatı bulabildim. Oyun Atölyesi’nde daha önce muhtelif konuk tiyatroların oyunlarını izlemiştim. Bu defa ise Oyun Atölyesi’nin kendi yapımı olan Hansel ve Gretel’in Öteki Hikayesi oyununu izlemek için gittim. Neil LaBute‘un kaleme aldığı, orijinal ismi ile In a Forest, Dark and Deep oyunu, Haluk Bilginer tarafından Hansel ve Gretel’in Öteki Hikayesi ismiyle tercüme edilerek Türkçe’ye kazandırılmış. Oyun metnini ne Haluk Bilginer’in çevirisinden ne de başka bir kaynaktan okumadım. O nedenle bu günlükte yalnızca izlediğim oyundan bende kalanlardan bahsedeceğim. Oyunda Haluk Bilginer’in Hansel ve Gretel benzetmesinde […]

Devamı  


İzledim: Aşk Ölsün

Yaklaşık okuma süresi: 3 dakika Baba Sahne‘nin açılış oyunu Aşk Ölsün‘ü dün akşam annemle birlikte Baba Sahne’de izledik. Oyun Günay Karacaoğlu‘nun tek kişilik bir performansı. Aynı zamanda Tiyatro Günlüğü’nü açmam için beni motive eden, günlüğün ilk oyunu olan Basit Bir Ev Kazası‘nın da devamı niteliğinde. Oyunun sahne arkasındaki ekibinde Basit Bir Ev Kazası’ndan fazlaca tanıdık isimler var. Oyunu yazarı Murat İpek, sahne ve kostüm tasarımcısı ise Barış Dinçel. Oyunun birbirinden güzel müzikleri yine Çiğdem Erken‘in marifetleri. Basit Bir Ev Kazası’ndan farklı olarak ise Murat İpek oyunun yönetmenliğini bu kez Barış Dinçel’e devretmiş. Aşk Ölsün’ün Basit Bir Ev Kazası’nın devamı niteliğinde olması ilk oyunu izlememiş olanlar için bir kayıp yaratmıyor. Günay […]

Devamı  


İzledim: Kadınlar, Filler ve Saireler

Yaklaşık okuma süresi: 3 dakika Kadınlar, Filler ve Saireler oyununu annemle birlikte Kadıköy Halk Eğitim Merkezi’nde izledik. Benim yakın zaman için izleme planı yaptığım bir oyun değildi. Annemin birkaç alternatif arasından seçtiği bir oyun oldu. O nedenle oyunu izlemeden önce herhangi bir beklentim veya ön araştırmam yoktu. Fakat oyundan sonra keyifli bir iki perde izlemiş olarak çıktım salondan. Yunus Emre Gümüş‘ün kaleme aldığı Kadınlar, Filler ve Saireler derdi birbirinden farklı nedenlerle bir şekilde aşka düşmüş birbirine komşu üç kadının hikayesi. Aynı apartmanda kapı komşusu olmalarına rağmen birbirini tanımayan bu üç kadının hayatlarının erkeğini bulma yolundaki trajikomik hikayesi iki perde boyunca izleyiciyi de peşinden sürüklüyor. Bu üç kadından […]

Devamı  


İzledim: Bezirgan

Yaklaşık okuma süresi: 4 dakika İstanbul Halk Tiyatrosu‘nun Bezirgan oyununu Özgür Hanım, uzun süredir görüşmek istediğimiz bir hocamız ve eşi ile birlikte Kadıköy Halk Eğitim Merkezi‘nde izledik. İhtiyar Balıkçı ve Deniz oyunundan sonra izlediğim ikinci İstanbul Halk Tiyatrosu oyunu oldu. İlk oyunu iki sene önce Kadıköy Tiyatro festivalinde izlemiştim. Açıkçası o oyundan pek fazla keyif alamayıp, balıkçılık ve deniz konularının ilgimi çekmediğini fark etmiştim. Fakat Bezirgan oyununu istisnasız hepimiz çok beğendik. Bezirgan, Moliere‘in ilk defa 1664 yılında sahnelenen Tartuffe oyunun bir uyarlaması. Oyun dönemin Fransa’sında çok kısa bir süre sahnelendikten sonra yasaklanmış, yaklaşık beş sene sonra sansürsüz olarak tekrar sahnelenmeye başlayabilmiş. Oyun, dinine bağlı bir adam olan Orgon‘un […]

Devamı